HOE BEHOUD JE AMBITIEUZE MEDEWERKERS VOOR JOUW ACHTERHOEKSE BEDRIJF?

HOE BEHOUD JE AMBITIEUZE MEDEWERKERS VOOR JOUW ACHTERHOEKSE BEDRIJF?

Ervaren werknemers met specifieke kennis én leiderscapaciteiten zijn waardevolle krachten die je wilt behouden. Een deeltijd Associate degree management hbo-opleiding kan daarbij helpen. Hiermee kunnen managers in de dop uitgroeien tot leidinggevenden die er toe doen, verzekeren Fred Niesink, coördinator en docent van onderwijsinstelling Saxion, Martin Hoogeveen, student Ad Management en Martins manager, Matthijs Huisman van UL. De Ad opleiding is dit jaar via Grensland College beschikbaar in de regio Achterhoek.

Volgens Fred Niesink is de Ad Managementopleiding een intensieve opleiding, waar studenten veel voor terugkrijgen. “Het aanstaande middelmanagement gaat één dag per week naar school, in de middag en avond en voeren praktijkopdrachten uit op hun werk. De rest doen ze in hun vrije tijd.” Het aanbod is breed: coachen, leiding geven, algemeen management en management vaardigheden, zoals verander- en kwaliteitsmanagement. “We gaan de diepte in, bijvoorbeeld in teamdiversiteit, duurzame inzetbaarheid en digitale technologische ontwikkelingen.”

WIL JOUW MEDEWERKER DOORGROEIEN NAAR EEN LEIDINGGEVENDE FUNCTIE?

Stuurt een van jouw werknemers nu of binnenkort een team aan in de commerciële of non-profit sector en heeft hij of zij minimaal een mbo-4 /havo-opleiding, dan is hij of zij van harte welkom. Studenten moeten wel uit een bepaald hout gesneden zijn, volgens Niesink: “Gedisciplineerd, goed georganiseerd, met doorzettingsvermogen, ambitie, nieuwsgierigheid, planmatigheid en goed kunnen samenwerken.” Goede afspraken met het thuisfront en werkgever zijn essentieel. En de moeite waard. “Na 2 jaar heeft de student zo veel kennis opgedaan, waaronder over de nieuwste ontwikkelingen, dat het bedrijf hierdoor toekomstbestendiger is.”

BREDE OPLEIDING MANAGEMENT MET TOEKOMSTPERSPECTIEF

De 49-jarige Martin Hoogeveen, Senior sales executive Benelux bij het internationale test en certificeringsbedrijf UL, wilde een opleiding volgen om zich te ontwikkelen en zijn horizon te verbreden. “Ik twijfelde tussen een bachelor commerciële economie en deze deeltijd opleiding. Het profiel van de Ad managementopleiding sprak me meer aan. Het is een brede studie, meer op leidinggeven en iets minder op commercie gericht en er is goede begeleiding. En belangrijk: de studie biedt een goed toekomstperspectief.” UL test en certificeert onder meer elektrische apparatuur, bouwmaterialen, digitale veiligheid voor betalingsverkeer, brandmeld- en blusinstallaties.

Student Martin Hoogeveen (links) met zijn team tijdens een testdag

DIRECT TOEPASBARE COACHINGSKILLS

Martins eerste jaar zit er nu op; Ad Management bleek een goede keuze. “Iedere module leer je enorm veel en alles is direct toepasbaar in mijn dagelijkse praktijk als coach van de binnendienst en salessupport. Het is een eyeopener. Door de theorie en de modellen zie ik beter hoe de processen binnen ons bedrijf lopen. We doen het goed. En gaat er iets fout, dan kan ik het beter oplossen.” Inmiddels is Martin ook een betere gesprekpartner voor deskundigen en management. “Ik groei merkbaar in mijn functie en kijk uit naar het 2e jaar.”

DOORSTROMEN NAAR MIDDELMANAGEMENT

Deze ijverige student draait er niet omheen: werken en studeren vergt veel tijd energie, maar gééft ook veel energie. “De materie is zoveel interessanter dan ik al dacht.” Hij hoopt na het afronden van deze studie binnen UL door te schuiven naar sales manager of business development manager. “Daar ben ik nu goed op voorbereid. En ik ben nu al waardevoller voor mijn werkgever. Door de opdrachten krijg ik meer inzicht in ons bedrijf en kan ik goede verbetersuggesties doen.”

POSITIEVE FEEDBACK VAN WERKGEVER

Dat vindt ook zijn begeleider bij UL, Director Finance Matthijs Huisman. “Voor opdrachten en vragen kwam Martin bij mij voor zijn onderzoek naar de ‘well being’ van medewerkers. Hiervoor interviewde Martin medewerkers, formuleerde een conclusie en gaf aanbevelingen. Er blijkt veel goed te gaan, maar remote management wordt minder gewaardeerd. Daar gaan we nu wat aan doen.”

Goed opgeleid personeel is al tijden moeilijk te vinden. “We bieden specifiek inhoudelijk werk wat bij je persoonlijkheid moet passen”, vertelt Matthijs. “Maar aan de andere kant zijn we een groot, internationaal bedrijf, wat volop kansen biedt om door te stromen. Wij ondersteunen werknemers met ambitie via ons educatie-ondersteuningsprogramma, waarin we onder andere tijd beschikbaar stellen en een deel van de kosten bijdragen.”

Matthijs Huisman, Director Finance bij UL

MOOIE TOEKOMST

Martin is volgens Matthijs sinds zijn studie zelfverzekerder en genuanceerder omdat hij meer begrijpt en zaken van diverse kanten kan belichten. Hij verwacht dat Martins onderzoekende mindset blijvend is. “Wat ik tot nu toe aan ontwikkeling heb gezien is erg positief. Ik heb veel vertrouwen in Martin en zijn toekomst.”

De Ad Management wordt gegeven door Saxion en door Grensland College gefaciliteerd in Winterswijk. Aanmelden kan nog tot 15 augustus!