Praktische handvatten voor leidinggevenden

Praktische handvatten voor leidinggevenden

‘’Bewust bekwaam worden tijdens de opleiding Ad Management’’, dat is volgens docent Rita Jonkeren het proces waar de studenten in zitten tijdens hun studie. Als docent aan het Saxion en als zelfstandig ondernemer heeft Rita veel ervaring opgedaan in de onderwijs- en coachwereld. Ze vertelt enthousiast dat ze ervaart dat studenten een enorme groei doormaken in hun rol als leidinggevende tijdens de studie Ad Management. De opleiding biedt praktische handvatten voor leidinggevenden.

Lareina van Enteren volgt nu een jaar de opleiding Ad Management aan het Saxion en beaamt de woorden van Rita: ‘’nu ik al een jaar de opleiding volg, merk ik steeds meer de verandering in mijn manier van leidinggeven aan het team. Dat is erg leuk om te zien.’’ Lareina werkt in de zorg en biedt begeleiding aan mensen met een psychische aandoening. Ze heeft nu een mooie stap gemaakt naar teammanager.

Een brede opleiding

Lareina volgt onder andere lessen van Rita. Ze raken in gesprek over de studie en vertellen enthousiast over hun ervaring. Lareina legt uit dat ze vanuit de werkvloer een stuk kennis miste om een zelfsturend team leiding te geven. ‘’Vandaar dat ik gekozen heb voor deze opleiding. Een breed scala aan modules, van HRM tot kwaliteitsmanagement. Ook vind ik het fijn dat het een tweejarige opleiding is. Een gezin, werk, studie en dan ook nog een sociaal leven. Dat zijn veel ballen om hoog te houden. In het begin is het even zoeken, maar je leert snel keuzes maken en ook tijdens de studie wordt hier aandacht aan besteed. ‘’Dan zie je ook gelijk welke stappen je in een jaar al hebt gemaakt’’, benadrukt Jonkeren.

Direct toepassen

Lareina vertelt welke handvatten de studie Ad Management aanreikt en hoe prettig het is dat ze materie van haar studie direct kan toepassen in haar werk. ‘’Tijdens je studie maak je veel beroepsproducten, met kleine onderzoeken. Vervolgens hebben deze opdrachten direct een plek in de organisatie. Je wakkert iets aan. Ik sta steeds meer stil bij zaken waar ik voorheen niet bij stilstond, door de brede onderwerpen.’’

Verandering in leiderschapsstijl

Vervolgens legt Rita uit dat je tijdens je studie leert om jezelf als leidinggevende in staat te stellen om beter inzicht te krijgen in wat er precies speelt binnen je team en de organisatie en hoe dit invloed heeft op jouw functie. Van Enteren vult haar aan: ‘’het betekent ook dat je bewust om kunt gaan met verantwoordelijkheden en ook beseft en leert waar je deze verantwoordelijkheden neerlegt. Ik leer anders naar vraagstukken kijken. Ik vraag mezelf af: wat is er nodig? Hoe ga ik dit aanpakken? Welke conclusies trek ik hier uit? Deze techniek helpt mij erg.

Toegevoegde waarde

‘’Tijdens de studie vind ik sommige lessen lastiger, maar mede door gesprekken met medestudenten en ervaringsdeskundigen ga je de moeilijke onderwerpen ook steeds beter begrijpen. Bijvoorbeeld het financiële gedeelte’’, grapt Lareina. ‘’Ook al hoef je het soms niet direct toe te passen in je werk. Het begrijpen van materie geeft een toegevoegde waarde voor jou als leidinggevende en helpt met het creëren van overzicht’’.

Een helicopterview

‘’Je leert om beter je rol te pakken als coördinator binnen een zelfsturend team. Want dat is in mijn ogen de rol van de leidinggevende binnen zo’n zelfsturend team. Als leidinggevende laat je het niet helemaal los, er moet altijd iemand ‘boven een team hangen’, gebaart Rita. Tijdens het gesprek blijkt de helicopterview oftewel het ‘boven een team hangen’ een belangrijk onderdeel. Jonkeren licht dit verder toe: ‘’over het team kijken, beschouwen wat er gebeurt. Dus je leert de situatie niet vanuit het team te bekijken, waar de actie plaatsvindt. Je leert overzicht houden. Een visie te creëren. Want niet alleen als organisatie is het belangrijk om een visie te hebben, ook als leidinggevende. Zo leer je om een coachende rol te vervullen.’’

Een zelfsturend team met kaders

‘’De grootste valkuil voor zelfsturende teams is dat een organisatie van bovenaf bedenkt dat ze met zelfsturende teams gaat werken. De managementlaag verdwijnt. Zo werkt het in mijn ogen niet’’, stelt Rita. ‘’Een zelfsturend team heeft absoluut een kader nodig. Wat moet er gebeuren? En wie is er verantwoordelijk? Het vraagt veel meer aansturing op het sociale aspect en op het coachende vlak. Voor mensen in het team, maar ook voor mensen die het team aansturen.’’

Proactieve houding

‘’Met deze studie leer je dan ook om proactief te zijn. Niet te wachten tot iets wordt aangedragen, maar zelf je verantwoordelijkheid nemen. In het begin is dat even spannend, maar studenten leren vrij snel om daar stappen in te zetten. Na de opleiding heb je dan ook een heel goed niveau bereikt met heel veel inzicht en een helicopterview’’, vertelt Jonkeren.

Je plek in een zelfsturend team bepalen

Van Enteren geeft als voorbeeld dat ze het lastig vond om haar rol in het team te bepalen. ‘’Ik ben erg betrokken, maar moet soms ook zakelijk zijn en bijvoorbeeld feedback of advies geven. Ik leer hier hoe dit ook naast elkaar kan lopen. Ik ben ook snel geneigd om direct in actie te komen, terwijl het veel belangrijker is voor mij om als manager een stap terug te zetten en te kijken van een afstand. Moet ik de sollicitatiegesprekken zelf oppakken? Of kan het team dit of besteed ik het uit? Dit leer ik steeds beter. Het kost tijd, maar het is erg leuk om deze verbetering te zien.’’

Rita haakt in op van Lareina: ‘’je geeft een mooi voorbeeld, om dan dus een stapje terug te doen en het overzicht te bewaren. Soms is het ook belangrijk om naar voren te treden als dit nodig is. Dat bewustzijn is volgens mij het belangrijkste wat een manager van een zelfsturend team moet kunnen bezitten.

Meer weten of inschrijven?