Verder leren naast je werk, gewoon in de Achterhoek

Verder leren naast je werk, gewoon in de Achterhoek

Wel doorleren, maar niet voltijd en vier jaar lang. Jezelf verder ontwikkelen, zodat je straks meer mogelijkheden hebt binnen je vakgebied. Nog meer van techniek te weten komen. Beter leren managen en projecten aansturen, of gewoon jezelf bewijzen dat je dat papiertje kunt halen. Zomaar een aantal redenen die de kersverse studenten Ad Engineering van het Grensland College noemen op de vraag waarom zij aan de tweejarige praktijkgerichte hbo-deeltijdopleiding zijn begonnen.

Ad Engineering

Eén ding hebben de studenten die sinds september elke maandagmiddag en -avond de lessen volgen bij de DRU in Ulft (CIVON) gemeen. Ze werken allemaal bij een technisch bedrijf in de Achterhoek. Sowieso een streek met veel maakindustrie, weet student Willem. Hij werkt bij een bedrijf in Doetinchem waar hij procesvaten voor de voedsel- en biobased industrie helpt ontwerpen. Hij wilde graag doorleren, maar een voltijd hbo-opleiding volgen viel tegen. Twee jaar lang een middag en avond naar school ziet hij wel zitten. ‘Dit gaat net allemaal wat rustiger, dat is beter te doen en te overzien’, stelt hij. Zijn werkgever is ook blij dat Willem doorleert, want niet alleen betaalt het bedrijf mee aan zijn opleiding, ook krijgt hij er een dag per week vrij voor.

In het geval van Duco werd hij zelfs door zijn werkgever op de opleiding gewezen. Hij werkt bij een bedrijf dat besturingspanelen maakt en automatiseringsoplossingen biedt voor de mengvoerindustrie. Duco: ‘Ze zeiden: is dat niet wat voor jou? Ik ben naar de open avond gegaan en wat ik daar zag, stond me aan. Mijn werkgever zei: lekker doen Duco! Hij heeft alles geregeld en betaald. Het leren is wel even wennen en pittig, maar dit gaat helemaal goedkomen’, klinkt het enthousiast.

Voorzien in behoefte

Dat technische bedrijven het toejuichen dat hun werknemers een opleiding volgen, is voor Alexander van der Graaff, projectmanager bij het Grensland College, niet gek. ‘Wij horen vanuit het veld dat bedrijven staan te springen om goede engineers. Dat is ook één van de belangrijkste redenen waarom het Grensland College is opgericht: ervoor zorgen dat er meer mensen worden opgeleid in een vakgebied waaraan in de Achterhoek behoefte is.’

En dat op een heel toegankelijke manier, stelt docent Ramon Koiter. ‘Een Associate degree is een heel mooie toevoeging aan het opleidingsaanbod in onze regio. Het is een soort tussenstop tussen het mbo en de hbo-bachelor. Als je een mbo-opleiding hebt gedaan, heb je vaak geen zin meer om nog eens vier jaar fulltime in de schoolbanken te gaan zitten, in een stad buiten de regio. Deze deeltijdopleiding is met twee jaar goed te overzien, bovendien kan je ernaast gewoon geld verdienen. Heb je na twee jaar zin om verder te leren, dan hoef je nog maar twee jaar om een hbo-bachelor te halen.’

Ramon is docent bij het Graafschap College, maar wordt uitgeleend aan het Saxion, die de Ad Engineering voor het Grensland College verzorgt. Zo wordt bij alle opleidingen samengewerkt tussen de HAN, Saxion en het Graafschap College. Didactisch zijn de lessen aan het Grensland College dus dik in orde. En ze zijn een stuk dichterbij. ‘De lessen Engineering zijn nu in Ulft, maar we zouden ook bij een bedrijf kunnen gaan zitten. Eigenlijk is de hele Achterhoek ons klaslokaal’, aldus de docent.

Brede technische basis

Terug naar de studenten. Rik ontdekte via school –  hij deed de opleiding Mechatronica op het Graafschap College – van het bestaan van Ad Engineering. ‘Inmiddels ben ik aan het werk, bij een bedrijf dat waterzuiverings- en bodeminstallaties bouwt. Daar wilde ik niet mee stoppen, maar dit is een leuke manier om mezelf verder te ontwikkelen. Met deze opleiding kun je weer wat hogerop komen. Bovendien wil ik ook wel aan mezelf bewijzen dat ik dat papiertje kan halen’, lacht hij.

Een soortgelijke reden heeft Robin. Zij deed haar afstudeerproject bij een Ulfts bedrijf dat fietsonderdelen produceert. Ze bleef er hangen als sample engineer en merkt nu dat ze steeds meer projecten onder zich krijgt. Daarom wil ze graag meer gestructureerd werken en leren overzicht te houden. Ook dat komt namelijk aan bod tijdens de opleiding, weet opleidingscoördinator en docent Bas de Bruijn. ‘Als Ad-er ben je een spil tussen de afdelingen en weet je overal vanaf. Je leert technische installaties analyseren en ontwerpen, passende productietechnieken kiezen, productieprocessen managen en optimaleren en kwaliteit bewaken. Het is heel breed, technisch en toch praktijkgericht.’

Ja, ik wil praktisch verder!